EV Hisseleri Düşerken, Gazla Çalışan Otomobiller Yeniden Yükselişte

Elektrikli araçlar son yıllarda büyük bir ivme kazanırken, son haftalarda beklenmedik bir gelişme yaşanıyor.

Yayınlanma: 17:02 28-02-2024
Güncellenme: 17:02 28-02-2024
EV Hisseleri Düşerken, Gazla Çalışan Otomobiller Yeniden Yükselişte

Son haftalarda, geleneksel otomobil üreticilerinin hisseleri, odaklarını daha yüksek marjlı, gazla çalışan modellere kaydırdıkları için elektrikli araç (EV) şirketlerinin hisselerinden daha iyi performans gösteriyor. Ford Motor (NYSE:F), General Motors (NYSE:GM) ve Mercedes gibi sektör devlerinin elektrikli araç talebindeki yavaşlama karşısında iddialı EV planlarını geri çekmesi, içten yanmalı motorlardan uzaklaşmanın daha önce öngörülenden daha uzun sürebileceğini gösteriyor.

Tesla (NASDAQ:TSLA) son yıllarda dünya çapında en değerli otomobil şirketi konumundayken, şirketin elektrikli araçların benimsenme oranlarının yavaşladığına dair uyarısının ardından hisseleri bu yıl yaklaşık %20 oranında geriledi.

Buna karşılık GM ve Stellantis (NYSE:STLA) hisseleri bu yıl yaklaşık %10 artış gösterdi. Saf elektrikli araçlar yerine hibrit araçlara öncelik veren Toyota'nın (NYSE:TM) hisse senedi değerinde %38'lik önemli bir artış yaşandı.

CFRA analisti Garrett Nelson, eski otomobil üreticilerinin tüketici davranışlarına ve çoğu bataryalı EV modeline ılımlı bir ilgi gösteren piyasa koşullarına uyum sağladığını vurguladı. EV sektörü, pandeminin neden olduğu tedarik zinciri aksaklıkları nedeniyle artan üretim ve geliştirme maliyetleri ve daha uygun fiyatlı Çinli EV markalarının artan rekabeti gibi zorluklarla karşı karşıya kaldı.

Şubat ayında Ford ve GM yöneticileri rekabet baskısını kabul ederek ABD ve Avrupa pazarlarında Çinli üreticilerle daha iyi rekabet edebilmek için elektrikli araç teknolojisi giderlerini azaltmaya yönelik ortaklıklar kurmayı değerlendirdi.

Yeni araçların sahip olma maliyetleri de alıcılar için caydırıcı oldu; bazı elektrikli araç modelleri federal vergi kredilerini kaybetti ve daha yüksek borçlanma oranları tüketicilerin eski araçları daha uzun süre ellerinde tutmalarına neden oldu.

Lucid (NASDAQ:LCID) ve Rivian (NASDAQ:RIVN) gibi diğer elektrikli araç üreticileri de bu yıl hisse senedi fiyatlarında önemli düşüşler yaşadı; Lucid'in hisseleri yaklaşık %25, Rivian'ın ise neredeyse yarı yarıya düştü.

Tesla'nın hisse senedi şu anda GM'nin 4,45'lik fiyatına kıyasla yaklaşık 61'lik bir fiyat/özsermaye oranına sahip. Anderson Economic Group'tan Patrick Anderson'a göre, elektrikli araçların yakıtı daha pahalı ve bu durum yeni teknolojiler için geleneksel muadillerine kıyasla alışılmadık bir durum değil.

ABD'nin en büyük elektrikli araç filosu işletmecisi olan Hertz, yüksek onarım maliyetleri ve kiralık elektrikli araçlarına yönelik düşük talebi gerekçe göstererek Ocak ayında aralarında Tesla'ların da bulunduğu 20.000 elektrikli aracı gazla çalışan araçlarla değiştirmeyi tercih etti.

Nelson ayrıca, eski bir otomobil üreticisinin kârlı bir elektrikli araç piyasaya sürmesinin en az birkaç yıl daha alabileceğini öne sürüyor. Ekonomik belirsizlikler ve Tesla'nın başlattığı fiyat savaşı, geleneksel otomobil üreticilerinin fiyatları daha da düşürmesine yol açarak elektrikli araçların zaten düşük olan marjlarını etkiledi.

Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.

Kaynak:
Etiketler:
Editör: Sena Kaya - senakaya@ulkedenhaberler.com.tr

Yorum Yazın (Üye olmadan da yorum yazabilirsiniz)
0 Yorumlar
Bizi Takip Edin

ÇOK OKUNANLAR

GÖZDEN KAÇMASIN